問題は飛行船の主要諸元である球体浮力と全体長と総重量の決め込みに多大の時間を割いた。飛行船の形は流線型の球体とし、その下部にRCエンジン双発の動力装置、360度パノラマ撮影パンチルト装置TVカメラ映像送信装置搭載のゴンドラがぶら下がる。機体後部には

飛行中の安定と方向操縦のための尾翼(ラダー、エレベーター)がある。The problem spared large time to assuming the globe buoyancy, the entire length, and the all up weight that was the main parameter of the airship. The shape of the airship is made a streamlined globe, and the power plant and transmission gear of the RC engine bimotored and 360-degree gondola equipped with the panorama taking a picture Pantilt device TV camera image transmission device hang the lower side. There is a tail (ladder and elevator) for stability and the direction control flying to the back of the airframe.
ここでもわが空力エキスパートのCFDとCADと流体計算ソフトシステムをフル稼働させてこれにあたった。

  • *特に完成重量の精度ある予測がこの飛行船の開発には必要不可欠でその精度の結果によっては浮力不足となり、球体再設計〜重量予測計算〜試作、、、、失敗の連続の悪のサイクルに入り、大失敗を招く恐れがある。
  • 球体の設計にはCADを使い正確な体積、表皮の面積が求められたのでそれより、飛行船体表皮重量の予測と1立方メートルあたりのヘリウムガスの浮力を基に日ごろのRC飛行機の設計で培ったシステム工学の知識を総動員させ、このプロジェクトあたった。中でもプロジェクト計画には

米海軍ポラリスミサイル開発で初めて適用されて成功に導いたといわれる{PART手法}なるシステム開発手法を使い、限られた日数で確実な成果を挙げるようにした。Especially, the forecast with accuracy becomes by finished weight and becomes buoyancy shortage necessary and indispensably for the development of this airship according to the result of the accuracy.

  • Because an accurate volume and the area of the epidermal had been requested by using CAD for the design of the globe, the knowledge of the forecast of the weight of the outside of the body of the airship skin and system engineering cultivated by designing the RC flight on about the day based on the buoyancy of the gas of helium a cubic meter was total mobilized from it, and this project was hit.

飛行船開発には緻密な完成重量予測が勝敗の鍵を握る。
飛行船重量の大半をしめるゴンドラもビス一本にいたるまでの重量計算をきめ細かく行った。このあたりの完成重量予測は日ごろのラジコン飛行機の設計製作の技術が多いに役に立った。

  • 機体の製作は気球製作を仕事にしているアドバルーン屋さんに製作図面を持ち込んで作ってもらった。
  • 空力計算エキスパートシステムがはじきだした尾翼は特徴のある逆T尾翼形態

一般の飛行船の十字形尾翼とは違う特徴あるものになった。これはゴンドラにあるプロペラの推力線が飛行船の空力中心よりも下にあり、プロペラの回転をあげると頭上げの姿勢を
誘発するのでこれを相殺するための効率の良いエレベータートリム効果が期待できるのと
十字形尾翼より少ない面積で安定が保てるのである。It became the one different from the cross type tail of a general airship with the feature. There is a thrust line of the propeller that the gondola has from the aerodynamic center of the airship below, and because the posture of the head raising is caused when the rotation of the propeller is given, the effect of the elevator trim with good efficiency to counterbalance this can be kept and stability be kept from ..can expectation.. cross type tail this by a little area.

チルト式のダクトプロペラ推進システムとゴンドラ全体の姿。
エンジンがグロー4サイクル26エンジンX2基搭載。90度チルトし推力偏向する。


  • ゴンドラに乗せるTVカメラは360度パノラマとするためパンチルト装置が必要で、これはT氏がコンパクトで軽量なパンチルト装置を設計製作してくれた。Mr. T was necessary the Pantilt device, produced this in the TV camera put to the gondola because he made 360 degrees a panorama, and the design produced a compact, light Pantilt device.

  • TVカメラ無線送信受信システムはI氏が特殊無線系の会社より取り寄せてそれを使うことにした。電波は1.2Ghzの周波数体である。この周波数帯を使用するにはアマチュア無線技師の免許が必要で私はすでに本資格免許を数年前に取得していたので大変役に立った。The TV camera wireless transmission reception system decided to obtain from the company of a special wireless system by Mr. I and to use it. The electric wave is a frequency body of 1.2Ghz. Because it was necessary and I had already acquired this qualification license several years ago, the amateur radio engineer's license was very useful for the use of this frequency band.

  • コンテスト参加当日は天気にめぐまれ、最高の飛行船日和であった。
  • パンチルトTVカメラで送信した画像を地上で受けている様子。It seems to have received the image transmitted with the Pantilt TV camera on

the ground.